ВИЗНАЧЕННЯ ВИТРАТ ПОТУЖНОСТІ ДВЗ АВТОМОБІЛЯ НА ПРИВІД НАВІСНОГО ОБЛАДНАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-6840.2020.1.06

Ключові слова:

автомобіль, двигун, потужність, енергія, витрата, навісне обладнання, генератор, насос, помпа, компресор, привід, електродвигун

Анотація

Розглянуто витрати потужності ДВЗ на навісне обладнання для підвищення ефективної енергії двигуна внутрішнього згорання та автомобіля з метою покращення тягово-динамічних показників та паливної економічності при розгоні, сталій швидкості руху, гальмуванні в різних умовах експлуатації. Запропоновано варіант удосконалення конструкції автомобіля шляхом впровадження системи керування споживанням енергії додатковим обладнанням в залежності від режимів руху автомобіля. Завдяки управлінню потоками потужності двигуна внутрішнього згорання, мінімізації споживання енергії накопичувача або перетворювача та самого автомобіля на роботу додаткового обладнання
забезпечується збільшення ефективної потужності двигуна. Розглянуто такі допоміжні агрегати як водяний насос системи охолодження, привід компресора системи кондиціювання повітря салону автомобіля, вентилятор системи охолодження, насос гідропідсилювача керма рульового управління та генератора автомобіля. Проаналізовано вплив на вихідну потужність двигуна внутрішнього згорання кожного з перерахованих пристроїв і в кінцевому випадку визначено наскільки можливо підвищення потужності на привід ведучих коліс автомобіля.
При розгоні витрати потужності двигуна на приводи навісного обладнання необхідно зменшувати до мінімуму, при гальмуванні – збільшувати до максимуму використовуючи кінетичну енергію автомобіля на привід цього обладнання, а при сталому руху – в залежності від параметрів регулювання і стану систем та агрегатів. Витрати потужності визначаються частотою обертання і регульованим параметром вузла. В роботі з’ясовано залежності витрат потужності наведеного навісного обладнання від обертів колінчастого валу двигуна внутрішнього згорання автомобіля, а для генератора і от струму збудження. На підставі теоретичних і експериментальних досліджень зроблені висновки щодо можливості оптимізації витрат потужності при експлуатації автомобіля. Найбільша ефективність досягається в
умовах міста. Розроблено методику визначення витрат потужності для кожного приводу допоміжного обладнання, що є дуже важливим для врахуванні цих витрат при розрахунках тягово-динамічних, паливно-економічних характеристик автомобілів і створенні системи керування. Задані умови зміни витрат потужності на привід допоміжних агрегатів в залежності від зміни прискорення автомобіля. Підрахована сумарна витрата енергії ДВЗ для автомобіля класу 2 із урахуванням прийнятих основних навісних споживачів автомобіля.

Посилання

Подригало М.А., Байцур М.В., Клец Д.М., Файст. В.Л. Совершенствование методики выбора мощности двигателя легкового автомобиля/ Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. 2010. №3. С. 78–86.

Карабцев В.С., Валеев Д.Х. Повышение эффективности автотранспортных средств на стадии разработки / Журнал ААИ. М.: 2003. С. 8–13.

Дентон Т. Автомобильная электроника. М.: НТ Пресс, 2008. 507 с.

Нємий С.В. Розрахунок енергетичних витрат для приводу автомобільних генераторів / Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2010. № 678: Динаміка, міцність та проектування машин і приладів. С. 83–88.

Азарова Ю.В. , Кутенев В.Ф., Шмидт А.Г. Мощность двигателя и расход топлива как средства повышения конкурентоспособности легковых автомобилей. Автомобильная промышленность. М.: Машиностроение, 1995. № 9. С. 3–5.

Вспомогательное электрооборудование URL: Режим доступа: https:studopedia.su/15_192704_oborudovaniya-vtomobilya.html (дата обращения 27.10.18).

Копылова Л.В., Коротков В.И., Красильников В.Е. Теория, конструкция и расчет автотракторного электрооборудования. Под ред. Фесенко М.Н. М.: Машиностроение, 1979. 344 с.

Coon C.W., Wood C.D. Improvement of Automobile fuel economy. SAE paper 740969. 1974.

Сергиенко Н.Е. , С ергиенко А.Н. , Л юбарский Б.Г. Анализ конструкций электромеханических преобразователей и выбор рациональной схемы электроамортизаторов неподрессоренных масс транспортного средства / Сборник научных трудов «Автомобильный транспорт». Харьков: ХНАДУ. 2012. №31. С.18-25.

Немый С.В. Снижение энергетических затрат на привод вспомогательных агрегатов автобусов. В сб.: Труды ВКЭИавтобуспрома, 1 988. С. 99–107.

Асмус Т.У., Баргнакке К., Кларк С.К. Топливная экономичность автомобилей с бензиновыми двигателями/ Под ред. А.В. Кострова. М.: Машиностроение, 1988. 504 с.

Сергієнко М.Є., Любарський Б.Г., Пастущина М.І. Оцінка впливу управління навісним обладнанням на експлуатаційні оказники. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: тези доповідей ХXVІ міжн. н.-практ. конф. MicroCAD-2018, 16-18 травня 2018р.: у 4 ч. Ч. I. / за ред. проф. Сокола Є.І. Харків: НТУ «ХПІ». 187 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-02

Номер

Розділ

Автомобілебудування