ОЦІНКА ЗМІНИ РЕАКЦІЙ НА ВЕДУЧИХ КОЛЕСАХ ПРИ РОЗГОНІ ГІБРИДНОГО АВТОМОБІЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-6840.2025.1.12

Ключові слова:

автомобіль, гібрид, послідовно-паралельна схема, моделювання, синхронний,, асинхронний електродвигун, ДВЗ, планетарний механізм, диференціал, шина, колесо, розгін, швидкість, реакції, аналіз

Анотація

У роботі розроблені імітаційні моделі гібридного автомобіля у середовищі Matlab / Simulink, за допомогою яких виконано оцінку зміни нормальних та повздовжніх реакцій коліс мостів автомобіля на різних режимах руху. В розробленій моделі гібридного автомобіля розглядається послідовно-паралельний привід ведучих коліс від асинхронного, синхронного електродвигунів та ДВЗ. Модель містить підсистеми складових автомобіля, імітатор впливу водія на режиму руху, систему керування гібридного автомобіля. Представлено аналіз змін повздовжніх та вертикальних реакцій коліс гібридного автомобіля при прямолінійному руху на заданих режимах – розгін та гальмування генератором. Отримані результати дослідження відповідають практичним значенням для обраного класу автомобілів. Аналіз характеру зміни реакцій на колесах дає можливість запропонувати рекомендації до зменшення динамічних навантажень і нераціональних витрат енергії використаних джерел.

Посилання

Mehrdad Ehsani, Yimin Gao, Sebastien E. Gay, Ali Emadi Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles:fundamentals, theory, and design. Boca Raton London, New York, Washington, D.C. 2005. 385 r.

Chinju Saju, Prawin Angel Michael, T. Jarin Modeling and control of a hybrid electric vehicle to optimize systemperformance for fuel efficiency // Sustainable Energy Technologies and Assessments, Volume 52, Part B, August2022. https://doi.org/10.1016/j.seta.2022.102087

Сергієнко М.Є., Павлова Н.М., Сергієнко А.М., Любарський Б.Г. та ін. Результати моделювання компонентів і робочих процесів гібридного автомобіля з асинхронним електродвигуном // Вістник НТУ „ХПІ”. Зб. н.праць. Серія: Автомобіле- і тракторобудування. – 2022. – №2. – С. 31-47. DOI: 10.20998/2078-6840.2022.2.04

X.D. Xue, K.W.E. Cheng, N.C. Cheung. Selection of electric motor drives for electric vehicles. The Hong KongPolytechnic University, 2018.

Picot N.M. A strategy to blend series and parallel modes of operation in a series_parallel 2_by_2 hybrid diesel //Electric vehicle. The University of Akron, 2017. 318 р.

Ayers C.W., Hsu J.S., Marlino L.D., Miller C.W. Evaluation of 2004 Toyota Prius hybrid electric drive systeminterim report. Oak Ridge National Laboratory, 2004. 35 р.

Grunditz E., Jansson E. Modelling and simulation of a hybrid electric vehicle for shell eco_marathon and an electricgo_kart. Department of energy and environment. Chalmers University of technology, 2019. 137 р.

Zhan W., Hasan M., Zoghi B. Requirement development for electrical vehicles using simulation tools. Proceedingsof the world Congress on engineering and computer science, 2009.

Angelika Bosl Einführung in MATLAB/Simulink: Berechnung, Programmierung, Simulation (2020). Carl HanserVerlag, München, 344 s.

Zhang X. Vehicle Power Management: Modeling, Control and Optimization (Power Systems), Springer, 2011. 360p.

Perez L., Bossio G., Moitre D. Optimization of power management in an hybrid electric vehicle using dynamicprogramming. Math Comput Simulat. – 2006. – № 73. – Р. 244-254.

Сергиенко Н.Е., Сергиенко А.Н., Любарский Б.Г., Кишкар Н.А. Имитационное моделирование гибридного автомобиля с последовательно-параллельным электроприводом силовой установки с синхронным электродвигателем с постоянными магнитами // Вісник НТУ «ХПІ». Зб. наук. праць. тематичний випуск: Транспортне машинобудування. – Харків: НТУ «ХПІ», 2011. – №18. – С. 51-54.

Сергиенко Н.Е., Сергиенко А.Н., Любарский Б.Г., Медведев Н.Г., Перевозник А.С., Соболев Е.Ф. Модель тягового электропривода гибридного автомобиля на основе синхронного двигателя с возбуждением от постоянных магнитов //Механіка та машинобудування. – Харків: НТУ «ХПІ», 2015. – № 1. – С. 87-91.

Сергиенко Н.Е., Сергиенко А.Н., Любарский Б.Г., Медведев Н.Г. Имитационная модель тягового электропривода гибридного автомобиля на основе синхронного двигателя с возбуждением от постоянных магнитов // Сборник доклади. XXI научно-техническа конференция с международно участие «Транспорт,екология – устойчиво развитие. 14 – 16 май 2015. Технически университет – Варна катедра «Транспорна техника и технологи». ЕкоВарна, 2015 (Болгария). – С. 405-414.

Сергиенко А.Н., Медведев Н.Г., Любарский Б.Г. Имитационное моделирование автомобиля с асинхронным электродвигателем последовательно-параллельного привода гибридной силовой установки //Автомобильная промышленность, 2013, № 9. – С. 20-23.

Widner, A.; Tihanyi, V.; Tettamanti, T. Framework for Vehicle Dynamics Model Validation. IEEE Access 2022, 10,35422–35436. [Google Scholar] [CrossRef]

Chen, S.P.; Chen, H.Y.; Negrut, D. Implementation of MPC-Based Path Tracking for Autonomous VehiclesConsidering Three Vehicle Dynamics Models with Different Fidelities. Automot. Innov. 2020, 3, 386–399. [GoogleScholar] [CrossRef]

Gao, F.; Hu, Q.; Ma, J.; Han, X. A Simplified Vehicle Dynamics Model for Motion Planner Designed by

Yang, S.; Qian, Y.; Hu, W.; Xu, J.; Sun, H. Adaptive MPC-Based Lateral Path-Tracking Control for AutomaticVehicles. World Electr. Veh. J. 2024, 15, 95. [Google Scholar] [CrossRef]

Sergienko, N., Kuznetsov, V., Lyubarskyi, B. Study of the two-rotor electric motor of a drive of vehicle drive wheels// Archives of Transport, 2021, 60(4), 245-257. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6933

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-17

Номер

Розділ

Автомобілебудування