ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТРАКТОРНИХ ПОЇЗДІВ В ПЕРЕХІДНИХ РЕЖИМАХ РУХУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-6840.2025.1.15Ключові слова:
трактор, причеп, тракторний поїзда, гальмування, стійкістьАнотація
При гальмуванні тракторних поїздів безпека їхнього руху забезпечується відповідною дією гальмівної системи трактора та причепів, при якому досягається зупинка тракторного поїзда на можливо короткому відрізку колії або необхідне зниження швидкості за збереження стійкого руху в будь-яких навантажувальних та дорожніх умовах.
Практика експлуатації тракторних поїздів показала, що в тому випадку, якщо гальмівна система не відповідає вимогам безпеки, при гальмуванні тракторного поїзда виникає наїзд причепів на трактор, «складання» та перекидання ланок поїзда, які нерідко призводять до людських жертв.
Незважаючи на те, що швидкості руху тракторних поїздів значно нижчі від автомобільних, тракторні поїзди мають велику схильність до занесення та перекидання при гальмуванні порівняно з автомобільними поїздами через ряд конструктивних та експлуатаційних особливостей. У зв'язку з цим технічні вимоги щодо безпеки руху до гальмівної системи тракторного та автомобільного поїздів відрізняються між собою.
Посилання
Nastasoiu, M., & Ispas, N. (2014). Comparative analysis into the tractor-trailer braking dynamics. Open Engineering.De Gruyter. pp. 142–147.
Zhao, H. et al. (2019). Modelling and Dynamic Tracking Control of Industrial Vehicles with Tractor-trailer Structure.arXiv preprint. Cornell University.
Kayacan, E. et al. (2021). Trajectory Control of an Autonomous Tractor Using Type-2 Fuzzy Logic Controllers.arXiv preprint. Cornell University.
Bridgestone Europe (2021). Your tractor tyres play a key role for braking safely. Bridgestone Agriculture Blog.Bridgestone.
Tarigan, E. et al. (2016). Tractor-trailer stability during braking. International Journal of Automotive and MechanicalEngineering. UTHM. pp. 2345–2352.
Wang, J. et al. (2013). Brake Force Distribution in Tractor-Trailer Vehicles. SAE Technical Paper. SAE International.
Scholz, M. et al. (2009). Anti-lock Braking Systems for Agricultural Tractors. Biosystems Engineering. Elsevier. pp.65–74.
Crolla, D. (2001). Vehicle Dynamics and Control for Tractor Units. Vehicle System Dynamics. Taylor & Francis.pp. 225–239.
Wang, P., & Li, M. (2017). Optimal Braking Force Distribution for Tractor Units. International Journal of HeavyVehicle Systems. Inderscience. pp. 111–121.
Bekker, M. G. (1969). The braking behavior of off-road vehicles. Journal of Terramechanics. Elsevier. pp. 101–113.
Luo, Y. et al. (2022). Simulated braking performance for agricultural combinations on slopes. Computers andElectronics in Agriculture. Elsevier. pp. 210–218.
Chen, C., & Huang, H. (2020). The dynamic behavior of tractor semi-trailers during emergency braking. EngineeringApplications of Computational Fluid Mechanics. Taylor & Francis. pp. 97–109.
Liu, X. et al. (2012). Brake system performance for articulated tractors. International Agricultural EngineeringJournal. CIGR. pp. 33–40.
Sakai, M. (2008). Brake control systems for large agricultural machines. Journal of Field Robotics. Wiley. pp. 300–312.
Singh, K. et al. (2010). Safety and control in off-road tractor operations. Journal of Safety Research. Elsevier. pp.84–91.
І.В. Колєснік, І.О. Шевченко, Ю.І. Колєснік Аналіз впливу факторів на ефективність гальмування тракторно-транспортного поїзду. Вісник НТУ «ХПІ». Серія Автомобіле- та тракторобудування. 2023, №1, С. 91-97.https://doi.org/10.20998/2078-6840.2023.1.10.
І.В. Колєснік, Є.І. Калінін, Ю.І. Колєснік, І.О. Шевченко Теоретичні основи ефективності використання транспортного агрегату. Вісник НТУ «ХПІ». Серія Автомобіле- та тракторобудування. 2023, №2, С. 70-79.https://doi.org/10.20998/2078-6840.2023.2.08.
І.В. Колєснік, Є.І. Калінін, Ю.І. Колєснік, О.В. Панкова Енергетичний баланс тракторно-транспортногопоїзда. Вісник НТУ «ХПІ». Серія Автомобіле- та тракторобудування. 2024, №2, С. 125-130.https://doi.org/10.20998/2078-6840.2024.2.13.
Koliesnik I., Kalinin, E., Koliesnik, J. (2024). Influence of the type of tractional coupling device on the redistributionof braking torques when the operational and design factors of the trailer change // Науковий журнал. Техніка, енергетика, транспорт АПК. 2024. Issue №:3 (126), Р. 65-74. https://doi.org/10.37128/2520-6168-2024-3-7.
Оцінка стійкості руху колісного напівначіпного агрегату / Є. І. Калінін, С. А. Лебедєв, А. П. Кожушко, І. В.Колєснік // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування/ Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. –Харків: НТУ "ХПІ", 2022. № 2. С. 3-12. https://doi.org/10.20998/2078-6840.2022.2.01.
Kalinin E. Optimization of machinery operation modes from the point of view of their dynamics / Evgeniy Kalinin,Mykhailo Shuliak, Ivan Koliesnik // Proceedings of ICCPT 2019, May 28-29, 2019. — Tern. : TNTU, ScientificPublishing House “SciView”, 2019. — P. 211–222.
Шуляк М. Л. Оцінка функціонування сільськогосподарського агрегату за динамічними критеріями / М. Л. Шуляк, А. Т. Лебедєв, М. П. Артьомов, Є. І. Калінін // Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. - 2016. - № 4. - С. 218-226.
Shulyak M.L. Експериментальне дослідження алгоритму керування режимами роботи транспортного агрегату / M.L. Shulyak, LebedevA.Т., ArtyomovN.Р., MaltsevV.Р. // Системи управління, навігації та зв’язку. Збірник наукових праць. – Полтава: ПНТУ, 2017. – Т. 3 (43). – С. 38-42.
Koliesnik I., Kalinin, E., Koliesnik, J., Pankova O., Shutko V. (2024). Dynamics of braking of the transport andtechnological train. International Journal of Mechatron-ics and Applied Mechanics (IJOMAM) - 2024, Issue 18, P.148-156. https://doi.org/10.17683/ijomam/issue18.17.
Koliesnik, E. Kalinin, I. Shevchenko, Ju. Koliesnik, O. Stepanov Conceptual Energy Model of the Dynamics of aTransport-Technological Unit for the Appearance of Two Drive Axles. Lecture Notes in Networks and Systems. 4thInternational Conference on Reliable Systems Engineering, ICoRSE 2024. Volume 1129 LNNS, 2024, Pages 314 –327, https://doi.org/10.1007/978-3-031-70670-7_27.
ДСТУ UN/ECE R 13-09-2002 Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження дорожніх транспортних засобів категорій M, N, і O стосовно гальмування (Правила ЕЭК ООН № 13-09:2000, ІDT).
Felez J., Lopez-Mendez A. Advanced steering stability controls for articulated vehicles by using bond graphs andmodel predictive control. Simulation Series 53, №3, 2021. International Conference on Bond Graph Modeling andSimulation, ICBGM 2021. San Diego, 10 November 2021. Р. 98 – 110.