АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТРИБОВІДНОВЛЮВАЛЬНОЇ СУМІШІ “КОМБАТ” ДЛЯ ВІДНОВЛЕННЯ ВУЗЛІВ ТА АГРЕГАТІВ ЗАСОБІВ НАЗЕМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОЛЬОТІВ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-6840.2025.1.09

Ключові слова:

агрегати трансмісії, двигун внутрішнього згоряння, засоби наземного забезпечення польотів повітряних суден, натурні випробування, пари тертя, подовження ресурсу, технологія триботехнічного відновлення, трибовідновлювальна суміш

Анотація

Пошук нових ефективних шляхів зміцнення робочих поверхонь деталей пар тертя автомобільних двигунів та агрегатів автомобільних базових шасі при їх виготовленні та технологій відновлення властивостей під час технічного обслуговування і ремонту залишається актуальним для дослідників в галузі машинобудування.
У статті представлені загальний порядок і результати натурних випробувань технології триботехнічного відновлення із застосуванням трибовідновлювальної суміші “Комбат”, використаної для зміцнення високонавантажених пар тертя двигунів внутрішнього згоряння та окремих агрегатів трансмісії засобів наземного забезпечення польотів повітряних суден без їх розбирання в процесі експлуатації, підвищення надійності та подовження ресурсу роботи машин.
Дані контрольних вимірювань швидкості зношування рухомих з’єднань методом акустичної емісії після обробки трибовідновлювальної суміші “Комбат” свідчать про суттєве зниження цього показника для двигунів внутрішнього згоряння та агрегатів трансмісії за рахунок металокерамічного шару, який має високі зносостійкі та задиростійкі характеристики.
Результати використання технології слід вважати позитивними та такими, що надають підстави науково обґрунтувати рекомендації щодо впровадження репараційної технології триботехнічного відновлення для засобів наземного забезпечення польотів повітряних суден як способу відновлення ресурсу машин і механізмів та зниження швидкості їх зношування.

Посилання

Запорожець В.В., Стадніченко В.М., Трошін О.М. Механізм дисипації енергії при терті металокерамічного шару в технологіях триботехнічного відновлення деталей машин і механізмів. Системи озброєння і військова техніка. 2010. № 2. С. 113-118. http://nbuv.gov.ua/UJRN/soivt_2010_2_29.

Аулін В.В, Лисенко С.В., Кузик О.В. Трибофізичні основи підвищення надійності мобільної сільськогосподарської та автотранспортної техніки технологіями триботехнічного відновлення : монографія/ за ред. В.В. Ауліна. – Кіровоград : вид. Лисенко В.Ф., 2016. 303 с. ISBN 978-617-7197-54-5.

Аулін В.В., Лисенко С.В., Гриньків А.В., Лівіцький О.М. Підвищення надійності спряжень деталей силового агрегату транспортних машин їх припрацюванням в мастильному середовищі з добавками модифікаторів тертя. Крамаровські читання : зб. тез доп. Х Міжнар. наук.-техн. конф. Київ : вид. центр НУБіП України,2023. С. 107-109. https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u349/zbirnik_tez_kch2023.pdf.

Лисенко С.В., Аулін В.В. Підвищення ресурсу силових агрегатів та термінів використання моторної і трансмісійної олив мобільних машин геомодифікаторами. Процеси, машини та обладнання агропромислового виробництва : проблеми теорії та практики : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф.,присвяченої 90-річчю від дня народження професора Т.І. Рибака та 60-річчю кафедри технічної механіки та сільськогосподарських машин. 2022. С. 143-144.https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/39028/2/MNPK_2022_Lysenko_S_V-Increasing_the_resource_143-144.pdf.

Аулін В.В., Лисенко С.В., Гриньків А.В., Чернай А.Е., Лукашук А.П. Системно-спрямований підхід до розробки технологій безрозбірного відновлення спряжень деталей. Крамаровські читання : зб. тез доп. VІМіжнар. наук.-техн. конф. Київ : вид. центр НУБіП України, 2019. С. 94-96.https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u132/zbirnik_tez2019v2.pdf.

Levanov I., Zadorozhnaya E., Kandeva M., Kalitchin Z., Dolgushina N., Polyacko E. Influence of friction geo-modifier on antiwear properties of plastic lubricants. Journal of Environmental Protection and Ecology. 2019.№ 20(3). P. 1303-1309.https://www.academia.edu/88008959/Influence_of_the_Friction_Geo_Modifier_on_the_Anti_Wear_Properties_of_Plastic_Lubricants.

Aulin V., Lysenko S., Hrynkiv A., Velykodnyi D., Chernai A., Lukashuk A. Regularities of dynamics of change intribotechnical characteristics of coatings formed by tribotechnologies of restoration. Problems of tribology. 2019.№ 24(1/91). P. 73-80. https://doi.org/10.31891/2079-1372-2019-91-1-73-80.

Aulin V., Hrynkiv A., Lysenko S., Dykha A., Zamota T., Dzyura V. Exploring a possibility to control the stressed-strained state of cylinder liners in diesel engines by the tribotechnology of alignment. Eastern-European Journal ofEnterprise Technologies. 2019. Vol. 3, No 12(99). P. 6-16. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.171619.

Al-Quraan T.M.A. Influence evaluation of the RVS friction geomodifier on tribotechnical parameters of the contactin non-stationary working conditions / T.M.A. Al-Quraan // Tribology in Industry. 2020. № 42(1). P. 121-130.DOI:10.24874/ti.2020.42.01.12.

Леоненко О.М., Джус Р.М., Салтовський Д.О., Кравчук О.Д., Стояновський Д.А. Застосування технологій триботехнічного відновлення для подовження ресурсу засобів наземного забезпечення польотів повітряних суден. Системи озброєння і військова техніка. 2023. № 4 (78). С. 42-48.https://doi.org/10.30748/zhups.2023.78.06.

Тема спеціальна : звіт про НДР (проміжний). №ДР 0101U001193; iнв. № 2906/2. Харків : ХУПС, 2011. 106 с.

Лисенко С.В., Аулін В.В., Чернай А.Є., Голуб Д.В., Лукашук І.П. Вплив модифікування моторної та трансмісійної олив композиційними добавками на підвищення ресурсу транспортних машин. Підвищення надійності і ефективності машин, процесів і систем. 2022. С. 170-172. http://erm.kntu.kr.ua/files/Materialy-2022.pdf.

Aulin V., Lysenko S., Lyashuk O., Hrinkiv A., Velykodnyi D., Vovk Y., Holub D., Chernai A. Wear resistanceincrease of samples tribomating in oil composite with geo modifier КGМF-1. Tribology in Industry. 2019. Vol. 41,No 2. P. 156-165. DOI: 10.24874/ti.2019.41.02.02.

Кравченко С.О. Забезпечення ресурсу ДВЗ шляхом застосування дискретно-континуального зміцненняробочих поверхонь : дис. ... докт. тех. наук. НТУ “ХПІ”. Харків, 2018. 315 с.

Білик А.П. Відновлення поверхонь тертя за допомогою триботехнічних регенеруючих сумішей : дис. … канд.тех. наук : 05.02.04. Хмельницький національний університет. Хмельницький, 2009. 262 с.

Войтов В.А., Білик А.П., Сторожук В.В., Мазепа В.О. Дослідження ефективності застосування триботехнічних відновлювальних сумішей на різних конструкціях трибосистем. Проблеми трибології. 2007.№ 1. С. 99-103.

Aulin V., Lysenko S., Hrynkiv A., Chernai A., Zhylova I., Lukashuk A. Wear resistance increase of samplestribomating “Steel 45-cast iron SCH20” with geo modifier KGMF-1. Проблеми трибології. 2019. № 2. С. 55-60.https://doi.org/10.31891/2079-1372-2019-92-2-55-60.

Aulin V., Lyashuk O., Hrynkiv A., Lysenko S., ... & Horkunenko A. Determination of the Rational Composition ofthe Additive to Oil with the Use of the Katerynivka Friction Geo Modifier. Tribology in Industry. 2019. № 41(4).С. 548-562. https://doi.org/10.24874/ti.2019.41.04.08.

Тема спеціальна : звіт про НДР (заключний). №ДР 0101U001193; iнв. № 2927/2. Харків : ХУПС, 2011. 128 с.

Лудченко О.А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: Технологія: Підручник. ‒ К.: Вища шк., 2007.‒ 527 с. ISBN 978-966-642-351-4.

Теорія ймовірностей та математична статистика: навч. посіб. / Х. Т. Дрогомирецька [та ін.]; НУ “Львівська Політехніка”. ‒ Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2012. ‒ 396 с.. ‒ ISBN 978-617-607-260-7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-17

Номер

Розділ

Автомобілебудування