БАГАТОПОЗИЦІЙНИЙ ПНЕВМОПРИВОД З АДАПТИВНОЮ СИСТЕМОЮ РЕЛЕЙНОГО УПРАВЛІННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-6840.2025.1.06

Ключові слова:

switching line,, self-learning mode, transient process

Анотація

У статті розглядається конструкція та принцип дії багатопозиційного пневматичного привода з триетапним керуванням, що забезпечує високу швидкодію, точність позиціонування та можливість оперативного переналаштування точок позиціювання. Актуальність теми зумовлена потребою у підвищенні ефективності та гнучкості пневматичних систем в умовах автоматизованого виробництва. Запропонована конструкція приводного механізму дозволяє зменшити габаритні розміри обладнання, спростити його обслуговування та підвищити точність позиціювання. Порівняно із традиційними електрогідравлічними та електропневматичними слідкуючими приводами, запропоноване рішення є менш складним і більш економічно доцільним. У роботі детально проаналізовано робочі процеси, що відбуваються у багатопозиційному пневмоприводі, зокрема етапи подачі стисненого повітря, послідовність перемикання положень виконавчого органу, динаміку руху поршнів та клапанних елементів. Окрему увагу приділено опису схеми керування приводом, яка включає розташування та функції розподільників, пневматичних елементів логіки, а також розроблено алгоритм дії у залежності від заданих режимів роботи, який дозволяє досягти стабільності перехідного процесу, а отже стабільної та безперебійної роботи системи, реалізованої на базі стандартної пневмоапаратури. Представлене математичне моделювання підтверджує ефективність та надійність запропонованого рішення.

Посилання

Лукінюк, М. Технічні засоби автоматизації. Математичні операції на пневматичних елементах та їх використання в системах керування [Текст] / М. Лукінюк // Вісник Вінницького політехнічного інституту. –2018. – № 3. – С. 58–63.

Кривинський, П. Конструкторсько-технологічне забезпечення підвищення точності функціональних розмірів внутрішніх ланок приводних роликових ланцюгів [Текст] / П. Кривинський, П. Кривий // Тези доповідей конференції «Сучасні напрямки розвитку машинобудування та транспорту». – Тернопіль: ТНТУ,2020. – С. 112–114.

Al-Dakkan, K. A. Dynamic Constraint Based Energy Saving Control of Pneumatic Servo Systems [Text] /M.Goldfarb, K. A. Al-Dakkan, E. J. Barth // Journal of Dynamic Systems, Measurement, and Control. – Volume128.– 2015. – P. 655 - 662.

Linnet, J. A. An accurate low-friction pneumatic position control system [Text] / J.A. Linnet, M.C. Smith // Proc.Inst. Mech. Engs. – 1996. – Vol. 20. – P. 203-208.

` Fuchsluger, T. Multichamber Actuators for Stepwise Positioning [Text] / T. Fuchsluger, B. Gattringer // Mechatronics. – 2019. – Vol. 59. – P. 55-62.

Barth, E. J. Energy-Conscious Control of Pneumatic Actuators [Text] / E.J. Barth, M. Goldfarb // IEEE/ASMETransactions on Mechatronics. – 2008. – Vol. 13, № 3. – P. 418–426.

Kim, J. H. Precision Control of Pneumatic Systems Using Dual Valves [Text] / J.H. Kim, D.Y. Lee // Journal ofMechanical Science and Technology. – 2012. – Vol. 26. – P. 2637–2644.

Khalil, M. Intelligent Step Control of Pneumatic Drives [Text] / M. Khalil, A. Shukla // Automation inManufacturing. – 2020. – Vol. 44. – P. 102–110.

Rydell, J. Digital Pneumatics for Industry 4.0 Applications [Text] / J. Rydell // Pneumatics Today. – 2021. – Vol. 34.–P. 14–20.

Nguyen, T. V. Modeling and Simulation of Pneumatic Actuation Systems [Text] / T.V. Nguyen, L. Smith //Simulation Modelling Practice and Theory. – 2018. – Vol. 84. – P. 95–108.

Ohnishi, K. Hybrid Simulation for Design of Pneumatic Logic Systems [Text] / K. Ohnishi // International Journalof Fluid Power. – 2017. – Vol. 18, № 1. – P. 45–53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-17

Номер

Розділ

Автомобілебудування