СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ВАЛЬНИЦЬ ОПОРНИХ ВУЗЛІВ РЕЙКОВОГО ТРАНСПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-6840.2025.1.02Ключові слова:
технічний рівень, роликові вальниці букс рейкового транспорту, структурно-функціональна модель вальниці, функції і конструкція сепаратораАнотація
Тип роликових вальниць букс (опорних вузлів) рейкового транспорту (РВБРТ) залежить від умов експлуатації в тій чи іншій державі. У Великобританії, США, Японії, Польщі залізничні вагони оборудують колісними парами з дворядними конічними роликовими вальницями. Для вагонів Австрії, Германії, України застосовують вузли з двома циліндричними роликовими вальницями, а для Швеції типовим є буксовий вузол з двома сферичними роликовими вальницями. Базовою конструкцію для структурно-функціональною аналізу вибрано найбільш масові серійні циліндричні РВБРТ, що застосовують в українських вантажних і пасажирських вагонах (майже 99 % від загальної кількості). Виконано структурну декомпозицію базових вузлів вальниць, відповідно до функцій призначення. За побудованою структурно-функціональною моделлю циліндричної вальниці, виявлено функціональні взаємозв’язки між елементами її конструкції, проаналізовано функції сепаратора щодо усування його перекосу, зменшення сил взаємодії з роликами і опорним кільцем, зменшення проковзування роликів. Це дозволило обґрунтувати зміни в конструкції сепаратора − збільшити кількість вікон, змінити форму бокових поверхонь перемичок і перерізу кілець сепаратора для підвищення технічного рівня РВБРТ в межах заданого габариту.
Посилання
Мартинов І. Е., Труфанова А. В., Шовкун В. О., Шарий О. Л., Мартиросян С. Р. Аналіз технічного стану буксових вузлів вантажних вагонів. Збірник наукових праць УкрДУЗТ 2023, 203. 63–72.
Allmaier H. Increase Service Life for Rail Wheel Bearings—A Review of Grease Lubrication for This Application.Lubricants 2022, 10(3), 36.
Симсон Е., Овчаренко В., Трохман М. Моделювання та оптимізація зносу в зоні торцевого контакту ковзання роликових підшипників. Міжнародна наукова конференція MicroCAD: Математичне моделювання в механіці і системах. НТУ “ХПІ” 2009, № 2. 35–36.
Fujiwara H., Tsujimoto T., Yamauchi K. Optimized Radius of Roller Large End Face in Tapered Roller Bearings.NTN Technical review 2009, 77. 96−104.
Ozu T. High Load Capacity Cylindrical Roller Bearings. NTN Technical review 2006, 74. 90−95.
Ueno T., Matsushita T. Extremely High Load Capacity Tapered Roller Bearings. . NTN Technical review 2009, 77.73−80.
Згуровський М. З., Панкратова Н. Д. Основи системного аналізу. К.: Вид-ча гр. BHV, 2007. 544 с.
Гайдамака А.В. Підшипники кочення. Базові знання та напрямки вдосконалення: навч. посіб. Х.:Видавництво «Форт», 2009. 248 с.
Harris, T. Rolling bearing analysis. New York, 2006. 481 p.
Gaydamaka A., Klitnoi V., Dobrotvorskiy S., Basova Y., Matos D. and Machado J. A Systematic Approach forEnergy-Efficient Design of Rolling. Appl. Sci. 2023, 13. 1144.
Гайдамака, А. Моделі кінематики та динаміки циліндричних роликових підшипників залізничного транспорту. Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2014. Вип. 3 (51). 100–108.
Пат. 50093 Україна, МПК F 16С 33/46. Сепаратор роликопідшипника / Гайдамака А., Алефіренко В.; заявникі патентовласник Національний технічний унівеситет «Харківський політехнічний інститут». №u200912229; заявл. 27.11.2009; опубл. 25.05.2010, Бюл. № 10.− 2 с.
Пат. 91168 Україна, МПК F 16С 33/58. Циліндричний роликопідшипник максимальної вантажності в межах заданого габариту з полімерним сепаратором цільної конструкції / Гайдамака А.; заявник і патентовласник Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». № u201400214; заявл.13.01.2014; опубл. 25.06.2014; Бюл. № 12.− 3 с.