Аналіз показників енергетичної ефективності багатовісних автомобілів та багатоланкових автопоїздів
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-6840.2023.1.04Ключові слова:
енергетична ефективність, багатовісний автомобіль, багатоланковий автопоїзд, аеродинамічність, колісний рушій, коефіцієнт корисної діїАнотація
В статті показана необхідність підвищення енергетичної ефективності багатовісних автомобілів та автопоїздів шляхом вдосконалення методів проектування за рахунок застосування нових показників та критеріїв.
Визначено взаємозв’язок між показником енергетичної ефективності та параметрами аеродинамічного опору автомобіля; проведення оцінки впливу причіпних ланок на енергетичну ефективність автопоїзда. Доведено вплив аеродинамічних параметрів на показник енергетичної ефективності автомобіля. Доведено, що зі зростанням максимальної швидкості автомобіля показник енергетичної ефективності росте при n>1 та падає при n<1. При n=1 максимальна швидкість автомобіля не впливає на показник енергетичної ефективності. Також визначено вплив причіпних ланок на енергетичну ефективність автомобільного поїзда. Зі збільшенням числа причіпних ланок відбувається збільшення маси вантажа, що перевозиться та зменшення ККД колісного рушія автопоїзда
Посилання
BOSCH.4th Edition. Automotive Handbook. Germany,1996. 8p.
Динамика автомобиля / М. А. Подригало, В. П. Волков, А. А. Бобошко и др. – Харьков: Из- во ХНАДУ, 2008. – 424 с.
Підвищення енергоефективності автомобілів при маневруванні зниженням непродуктивних витрат енергії: автореф. дис.на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: спец: 05.22.20 / Мазін О. С. – Харків, 2020. – 20 с.
Тарасов Ю.В. Наукові основи забезпечення технічного рівня автотранспортних засобів при проектуванні та модернізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступення докт. техн. наук: спец. 05.22.02 – автомобілі та трактори / Ю.В. Тарасов. – Харків, 2021. – 40 с.
Aziz Abdulgaziz and Mikhail Podrigalo. A new approach to assessment of vehicle traction dynamics / A. Abdulgaziz, M. Podrigalo // IOP Conference Series : Materials Science and Engineering.– 2020. 7 pp.DOI:101088/1757 – 899x/971/5/052100.
Метод рациональных ускорений и его приложения в динамике мобильных машин / Н.П. Артемов, А.Т. Лебедев, М. А. Подригало и др. – Харьков: Изд-во «Міськдрук», 2012. – 220 с.
Подригало М. А., Кайдалов Р.О, Омельченко В.І. Оцінка коефіцієнта корисної дії колісного рушія автомобіля // Автомобіль і електроніка. Сучасні технології. Електроне наукове спеціалізоване видання. – Вип. 21: Харків, 2022. – с.31-39. DOI:10.30977/AT/2019 – 8342.2022.21.08.
Гащук П. Н. Энергетическая эффективность автомобиля / П. Н. Гащук. – Львов: СВИТ, 1992. – 208 с.
Закиян Я. Х. Прикладная теория движения автопоезда / Я. Х. Закиян. – М. : Транспорт, 1967. – 255 с.
Фаробин Я. Е. Теория движения специализированного подвижного состава. Учедное пособие / Я. Е. Фаробин, В. А. Овчаров, В. А. Кравцова. – Воронеж: Изд-во Воронежского университета, 1981. – 160 с.