ОЦІНКА СТІЙКОСТІ ДВОВІСНОЇ КОЛІСНОЇ МАШИНИ ПРИ ЗАНОСІ В ПРОЦЕСІ ГАЛЬМУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-6840.2022.1.03

Ключові слова:

гальмування автомобіля, блокування задніх коліс, занос, недовикористання зчіпної ваги, оцінка стійкості

Анотація

Однією з найбільш поширених причин виникнення дорожньо-транспортних пригод є занос автомобіля при гальмуванні при випереджуєчому блокуванні задніх коліс. Дослідженню причин виникненню заносу при гальмуванні присвячена велика кількість наукових праць. Визначено, що причиною заносу автомобіля не тільки при екстреному, а і при службовому гальмуванні є випереджуюче блокування (по відношенню до передніх) задніх коліс автомобіля. Однак у цих роботах при побудуванні динамічних і математичних моделей не враховано ступінь надлишкового загальмування задніх коліс, що впливає на протікання процесу заносу колісних машин.  Проведене дослідження дозволило отримати аналітичні вирази для оцінки стійкої швидкості руху автомобіля при гальмуванні з заблокованими задніми та незаблокованими передніми колесами при різній ступені недовикористання зчіпної ваги на передній осі. Введено новий показник – ступінь недовикористання зчіпної ваги автомобіля при заносі задньої осі.

Посилання

Чудаков Е. А. Устойчивость автомобиля против заноса. Москва : Издательство АН СССР, 1945. 144 с.

Певзнер Я. М. Теория устойчивости автомобиля. Москва : Машгиз, 1947. 156с.

Vehicle dunamics. Professor I.R. Ellis, H. Se (End). Ph. D., F.I. Mech. E. Advauced Schod f Automobile Engineering Granfield. London Business books limited, 1969.

Дем'янюк В. А. Аналіз робочих процесів та оптимізація гальмівних систем автобусів. Київ : НТУ, 2013. 483 с.

Поляков В. М., Сахно В. П. Триланкові автопоїзди. Маневреність. Луганськ : Вид-во “Ноулідж”, 2014. 206 с.

Федосов А. С. Удосконалення методів розрахунку і конструкції гальмівних систем легкових автомобілів : автореф. дис. … д-ра техн. наук : 05.05.03. Харків, 1994. 39 с.

Сахно В. П., Поляков В. М., Костенко А. В. та інші. Експлуатаційні властивості автотранспортних засобів. Частина 3: Маневреність. Керованість, стійкість. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2015. 400 с.

Бурєнніков Ю. А., Кашканов А. А., Ребідайло В. М. Рухомий склад автомобільного транспорту; робочі процеси та елементи розрахунку : навч. посіб. Вінниця : ВНТУ, 2009. 276 с.

Гащук П. Л. Теорія колісного рушія: Навчальний посібник. Київ : Видавницький дім “Кондор”, 2018. 328 с.

Трояновська І. П., Пожидаєв С. П. Моделювання криволінійного руху колісних і гусеничних тракторних агрегатів. Київ : Агромедіагруп, 2014. 303 с.

Динаміка колеса автомобіля / [А.У. Абдулгазіс, Д.В. Абрамов, М.П. Артьомов та інші]; за ред. О. С. Полянського. Харків: Вид-во ХНАДУ, 2019. 199 с.

Керованість та стійкість тракторів і тракторних поїздів / [ М.А. Подригало, О.С. Полянський, Є.О. Дубінін та інші] за ред. М.А. Подригало. Харків : ХНТУСГ ім. Василенка, 2018. 279 с.

Подригало М. А., Волков В. П., Доброгорський М. В., Степанов В. Ю. Стійкість колісних машин при гальмуванні і способи її підвищення / за ред. М. А. Подригало. Харків : Вид-во ХНАДУ, 2006. 335 с.

Доброгорський М. В. Забезпечення стійкості легкового автомобіля при граничних режимах руху : автореф. дис. кан. техн. наук : 05.22.02. Харків, 2006. 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-19

Номер

Розділ

Автомобілебудування