Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Автомобіле- та тракторобудування http://ait.khpi.edu.ua/ Видання присвячене висвітленню питань щодо конструювання, експериментального дослідження, математичного моделювання автомобілів, тракторів та військової техніки, їх вузлів, агрегатів, систем. Крім того, подаються розробки з питань експлуатації, довговічності, ремонту та вдосконалення їх конструкції. Для науковців, викладачів вищої школи, аспірантів, студентів і фахівців в галузі автомобілів та тракторів. uk-UA Andreykozhushko7@gmail.com (Andrii Kozhushko) vadym.shevtsov@khpi.edu.ua (Vadym Shevtsov) Sun, 31 Dec 2023 10:58:04 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ОБҐРУНТУВАННЯ КОНСТРУКЦІЙНОГО ВИБОРУ СИЛОВОЇ УСТАНОВКИ ЕЛЕКТРОТРАКТОРА http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293856 <p>Технічно обґрунтовано вибір електричного двигуна та конструкційної схеми силової установки при побудові електротрактору малого тягового класу. Використано методику, яка дозволила проаналізувати існуючі електричні двигуни, що використовуються в електричних приводах суміжних галузей промисловості, а також виконано технічне обґрунтування схемного рішення силової установки електричного трактора. Результатом є обґрунтований вибір синхронного двигуна з постійними магнітами, синхронного реактивного двигуна та асинхронного двигуна, як тих що доцільно впроваджувати в електротрактор. Практична значимість роботи<br>полягає у технічному обґрунтуванні вибору схемного рішення для формування електричної силової установки для малопотужних тракторів.</p> Віталій Даниленко, В'ячеслав Ткачов, Андрій Кожушко, Олексій Горбов Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293856 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ ТЯГОВОГО РОЗРАХУНКУ ТРАКТОРНОГО САМОХІДНОГО ШАСІ ПРИ АГРЕГАТУВАННІ З НАВІСНИМИ МАШИНАМИ ТА ЗНАРЯДДЯМИ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293860 <p>Розглянута математична модель, що описує особливості тягового розрахунку самохідних шасі в навісному<br>агрегаті. Проаналізовані особливості застосування типового тягового розрахунку до самохідних шасі зокрема з<br>урахуванням розподілу сил і моментів в поздовжньо-вертикальній площині, що вливають на зчіпні і тягово-<br>потужності якості шасі. Розглянуто агрегатування, при якому відбувається довантаження самохідного шасі вагою<br>машини, що в свою чергу впливає на вертикальну складову реакції ґрунту на робочих органах. Розрахунок<br>тягового опору враховує частину сили опору коченню, що викликається нормальним довантаженням самохідного<br>шасі від силового впливу навісних машин<br>Таким чином, тяговий опір навісної машини в агрегаті в загальному випадку складається з горизонтальної<br>складової реакції ґрунту на робочих органах і сили опору коченню від довантаження трактора або самохідного<br>шасі при роботі. Співвідношення цих складових в балансі тягового опору визначається прийнятим способом<br>агрегатування і конструктивними параметрами машини. На співвідношення цих складових впливають також<br>умови роботи агрегату: зі збільшенням щільності ґрунтів підвищується опір робочим органам і знижується опір<br>коченню; зменшення щільності, підвищення вологості і інші чинники збільшують опір коченню при одночасному<br>зниженні величини реакції ґрунту на робочих органах.</p> Михайло Подригало, Володимир Краснокутський, Вадим Шевцов, Ольга Панамарьова Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293860 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 ЕНЕРГОТЕХНОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ТРАКТОРІВ ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293866 <p>В статті викладені проблеми енерготехнологічної адаптації тракторів загального призначення. Визначено,<br>що енерготехнологічна адаптація тракторів загального призначення оцінюється за ступенем зниження його<br>енерговитрат в агротехнологіях при реалізації біопотенціалу сільгоспкультур. Обґрунтовані тягово-енергетичні<br>режими роботи трактора для основних груп ґрунтообробки при нестабільному тяговому навантаженні. Доказано,<br>що реалізація тягово-енергетичних показників трактора ефективно при оцінці їх взаємозв’язку з біопотенціалом<br>оброблюваних сільгоспкультур. Теоретично обґрунтовані і практично реалізована методика забезпечення<br>відповідності енерговитрат тракторного агрегату і втрат енергії врожаю оброблюваних сільгоспкультур.<br>Запропонована методика оцінки біопотенціалу сортових можливостей основних сільгоспкультур, що базується на<br>оптимізації технологічного процесу , а також добрив з врахуванням метеорологічних факторів і природного<br>потенціалу ґрунту. Виконана експлуатаційно-технологічна оцінка енерготехнологічної адаптації тракторів<br>загального призначення при збиранні кукурудзи на зерно і ярової пшениці.</p> Анатолій Лебедєв, Сергій Лебедєв, Андрій Коробко, Михайло Шуляк, Максим Мурчич, Олексій Пирогов Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293866 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ТРАНСПОРТНОГО АГРЕГАТУ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293885 <p>В статті наведено теоретичні основи ефективності використання транспортного агрегату, що сприяють підвищенню продуктивності, надійності та довговічності роботи, поліпшенню тягово-зчіпних властивостей, гальмівних якостей, стійкості, зниження витрати палива трактора, базується на взаємодоповнюючих та основних динамічних і кінематичних залежностях руху трактора та причепа.</p> Іван Колєснік, Євген Калінін, Юліана Колєснік, Ігор Шевченко Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293885 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 ОБҐРУНТУВАННЯ ТАКТИКО-ТЕХНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ДОДАТКОВОЇ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ УСТАНОВКИ ПРИ МОДЕРНІЗАЦІЇ АЕРОДРОМНОГО БАГАТОЦІЛЬОВОГО КОНДИЦІОНЕРА АМК-24/56-131 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293847 <p>В роботі розглянуті варіанти переобладнання аеродромного багатоцільового кондиціонера АМК-24/56,<br>змонтованого на шасі автомобіля ЗІЛ-131Н. Існуючі підходи з оцінювання якості заміни енергетичних установок<br>передбачають їх використання в якості основного силового агрегату, який забезпечує рух транспортного засобу.<br>Оскільки підлягала заміні додаткова енергетична установка аеродромного багатоцільового кондиціонера, яка не<br>застосовується для забезпечення руху автомобільного шасі, було запропоновано експертну методику<br>багатокритеріального оцінювання якості заміни силового агрегату на основі системного підходу та застосування<br>теорії нечітких множин. За результатами виконаного аналізу для модернізації АМК 24/56-131 було обрано двигун<br>Mercedes-Benz OM364.</p> Андрій Кашканов, Володимир Краснокутський, Вадим Кав’юк, Сергій Матющенко Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293847 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 ПОВНОПРИВІДНІ ВАНТАЖНІ АВТОМОБІЛІ: ПРОБЛЕМИ ТА РІШЕННЯ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293850 <p>В статті обґрунтована актуальність для України забезпечення функціональної стабільності повнопривідних<br>вантажних автомобілів. Сформульовані методичні основи рішення нових проблем їх використання при змінних<br>параметрах стану та умов роботи. В Україні, як загалом і у світі, стала очевидною тенденція переходу і зростання<br>питомої частки у загальному автопарку повнопривідних вантажних автомобілів для комунальної, будівельної,<br>військової та інших сфер. Дані автомобілі експлуатуються в основному на ґрунтових дорогах у важких<br>кліматичних умовах за відсутності стаціонарних баз технічного обслуговування і ремонту. Для цих автомобілів<br>необхідно виконання теоретичних досліджень та практичних рекомендацій у напрямку забезпечення їх<br>функціональної стабільності. Нові проблеми повнопривідних вантажних автомобілів, що необхідно вирішити:<br>розроблення алгоритму функціональної стабільності; підвищення стійкості, керованості і маневреності;<br>динамічна стабілізація, що базується на аналізі прискорення їх руху; обґрунтування методу оцінювання<br>роботоздатності за змінних параметрів стану; розроблення методології оцінки функціональної точності.</p> Андрій Коробко, Ілля Семенов Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293850 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 МОДЕЛЮВАННЯ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ МІСТА ТА ВИЯВЛЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ МАРШРУТІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293852 <p>В статті наведено концептуальний підхід до моделювання управління дорожнім рухом міста та виявлення<br>конкурентних маршрутів за допомогою інтелектуальних транспортних систем. Обґрунтовується ідея про те, що<br>моделювання дорожнього руху в транспортних потоках, яке враховує поведінку кожного окремого транспортного<br>засобу, забезпечує найбільш перевірені результати моделювання конкретних перехресть в режимі реального часу<br>для УДР міста. Запропонована методика розробки алгоритму виявлення конкурентних маршрутів, згідно з яким<br>користувачі вибирають оптимальний маршрут. Показано, що методика будується на статистичному взаємозвʼязку<br>між показниками маршрутів та допомагає найбільш точно розрахувати попит на впровадження і вдосконалення<br>транспортної мережі з наступними змінами в її роботі. Розглянуто перерозподіл транспортних потоків для<br>виявлення конкурентних маршрутів у транспортних коридорах та вплив значень випадкових величин на<br>показники маршруту. Доведено, що для опису процесів, що відбуваються в транспортному коридорі,<br>найважливіше значення має вірогідність опису розподілу інтервалів між транспортними засобами, що входять до<br>мережі. Типовим розподілом, що застосовується для цих цілей, є експонентний розподіл. Зроблено висновок, що<br>модель мікрорівня для розрахунку режимів руху ТЗ повинна відповідати тим вимогам, які необхідні для<br>вирішення завдання моделювання УДР міста та виявлення конкурентних маршрутів за допомогою ІТС. Для цих<br>умов характерні значні коливання режимів руху транспортних засобів, зупинки на регульованих перетинах і в<br>заторах, зміна смуги та траєкторії руху, що значно впливає на алгоритм знаходження конкурентного маршруту в<br>транспортному коридорі.</p> Альбіна Венгер Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293852 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200 МОДЕЛЮВАННЯ РЕСУРСУ ГАЛЬМІВНИХ МЕХАНІЗМІВ ЛЕГКОВИХ АВТОМОБІЛІВ ЗА ВІДНОСНИМ ЗНОСОМ ЇХ ФРИКЦІЙНИХ ПОВЕРХОНЬ http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293854 <p>В роботі розглядається процес зношування фрикційних поверхонь дискових гальм з урахуванням їх<br>конструктивних параметрів, коефіцієнта зносостійкості матеріалів, початкової швидкості гальмування<br>автомобіля, величини пробігу та його гальмівного шляху за цей період, за якими проводиться оцінка ресурсу<br>гальмівних механізмів.<br>Для цього використано системний підхід, раціональне поєднання експериментальних досліджень та аналізу<br>відомих теоретичних наукових результатів І.В. Крагельського з теорії тертя й зношування.<br>Відомо, що для оцінки ресурсу гальмівних механізмів автотранспорту важливо встановити величину<br>допустимого зношування поверхонь тертя, що утворюють фрикційний контакт.<br>Авторами встановлено закономірність зміни зносу поверхонь тертя дискових гальмівних механізмів від<br>радіуса тертя, кінематичного радіуса кочення колеса, величини приводного тиску і гальмівного шляху автомобіля.<br>Важливим для оцінки ресурсу гальмівних механізмів легкових автомобілів, що знаходяться в експлуатації, є<br>встановлення допустимого відносного зносу окремих деталей і спряжень гальмівних механізмів. Оскільки<br>найбільш відповідальна частина гальмівної системи автомобіля, якою є гальмівний механізм, працює в різних<br>умовах зношування, то встановлення відносного зносу спряжених деталей, що утворюють тертя, в залежності від<br>зміни його геометричних параметрів і режимів роботи під час експлуатації є актуальною задачею.<br>Надано прогнозну оцінку ресурсу гальмівних механізмів передньої та задньої осей легкових автомобілів, яку<br>пропонується проводити за показником відносного зносу поверхонь тертя. Показано на прикладі легкових<br>автомобілів Chevrolet Aveo, що відносний знос гальм передньої осі є максимальним та коливається в межах 22,5-<br>26,1%, тоді, як відносний знос гальм задньої осі становить 21,0–22,5%. Ресурс гальмівного диску більший за<br>ресурс фрикційної накладки у 4,44 рази, тоді, як для задньої осі цей показник становить 4,76.</p> Олександр Назаров, Сергій Кривошапов, Микола Сергієнко, Наталія Павлова, Євген Іванченко, Володимир Кулай Авторське право (c) 2023 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/293854 Sun, 31 Dec 2023 00:00:00 +0200