http://ait.khpi.edu.ua/issue/feedВісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Автомобіле- та тракторобудування2024-06-19T23:03:08+03:00Andrii KozhushkoAndreykozhushko7@gmail.comOpen Journal SystemsВидання присвячене висвітленню питань щодо конструювання, експериментального дослідження, математичного моделювання автомобілів, тракторів та військової техніки, їх вузлів, агрегатів, систем. Крім того, подаються розробки з питань експлуатації, довговічності, ремонту та вдосконалення їх конструкції. Для науковців, викладачів вищої школи, аспірантів, студентів і фахівців в галузі автомобілів та тракторів.http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306456АНАЛІЗ ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ВИТРАТ ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ2024-06-18T22:31:39+03:00Олег Агаповagapovoleg@gmail.comЄвген Пелипенкоpelipenkoeugene@gmail.com<p>У статті розглянуто загальний підхід до визначення вартості володіння автомобілем, що включає витрати на вступ до стану володіння, витрати на експлуатацію та витрати на вихід із стану володіння. Особливу увагу приділено реальним експлуатаційним витратам, які враховувалися на прикладі конкретного автомобіля за досить тривалий період. На основі їх аналізу було визначено статті витрат та ступінь впливу кожної з них. В експлуатаційних витратах найбільше значення мають статті, пов'язані з придбанням палива та зберіганням автомобіля, а в сукупній вартості володіння – втрата вартості автомобіля за період, що аналізується та експлуатаційні витрати.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306457ЕКОНОМІЯ СТИСНЕНОГО ПОВІТРЯ ШЛЯХОМ ВИБОРУ ЕФЕКТИВНОЇ СХЕМИ КЕРУВАННЯ ПНЕВМАТИЧНИМ ПРИВОДОМ2024-06-18T22:46:06+03:00Геннадій Крутіковhennadii.krutikov@khpi.edu.uaМар'яна Стрижакmariana.stryzhak@khpi.edu.ua<p>У статті приведено розробку пневматичних схем та схем керування пневморозподільними клапанами, які дають змогу значно розширити сферу застосування силового пневмоприводу для збільшення інерційних навантажень та досягти суттєвого зниження витрат стисненого повітря порівняно з традиційними схемами дросельного гальмування. з одночасним збільшенням швидкості спрацювання пневмоприводу. Отримано математичну модель пневмоприводу в безрозмірному вигляді та виділено критерії динамічної подібності. Створено методику визначення області ефективного використання енергозберігаючих схем пневматичного приводу в конкретних умовах експлуатації.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306458ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИЗНАЧЕННЯ ВИТРАТ ЕНЕРГІЇ В МОСТОВИХ КРАНАХ2024-06-18T22:52:24+03:00Валентин Коваленкоvalentyn.kovalenko@khpi.edu.uaМаксим Стрелковmaksym.strelkov@mit.khpi.edu.uaВсеволод Стрижакvsevolod.stryzhak@khpi.edu.uaОльга Турчинolha.turchyn@khpi.edu.uaОлександр Вудвудo.m.vudvud@op.edu.ua<p>В статті розглянуто експериментальне дослідження енергоспоживання мостових кранів, обладнаних різними типами приводів: традиційним на основі двигуна з фазним ротором та частотно-регульованим. Метою дослідження є експериментальне визначення залежності зміни спожитої енергії від часу експлуатації кранів. Дослідження проводилося в умовах реального виробнитцва, де два крани з різними приводами експлуатувались в однакових умовах. Вимірювання енергоспоживання проводилися щомісячно протягом 11 місяців. Результати показали, що крани з частотно-регульованими приводами споживають в середньому на 50% менше енергії, ніж крани з двигунами з фазним ротором. Встановлено, що крани з частотно-регульованими приводами можуть мати меншу масу при однаковій вантажопідйомності, що також може вплинути на загальну ефективність їх роботи.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306460СТАТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАДНІХ І БОКОВИХ ЗАХИСНИХ ПРИСТРОЇВ ВАНТАЖНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ2024-06-18T23:06:55+03:00Олександр Островерхostrov.sasha@gmail.comАнатолій Мамонтовmonkhoktar@gmail.comАртур Венгерartur.venger@i.ua<p>В роботі проведені статичні дослідження навантаження задніх і бокових захисних пристроїв вантажних транспортних засобів. В якості матеріалу застосована Сталь 20, з межею плинності 241МПа, і межею міцності в 448МПа. Навантаження проводилося в два етапи: 1) навантаження з лівого боку балки; 2) навантаження по центру. Так, як результати при додатку зусиль на лівий кінець балки буде аналогічний докладеному зусиллю з правого боку дослідження проводилося тільки з однієї лівої частини. Фіксація проводилася в місцях кріплення до рами на рівній відстані від центру з міжосьовою відстанню 1280 мм.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306461ВИЗНАЧЕННЯ ОПОРУ ПЕРЕСУВАННЯ МОСТОВИХ КРАНІВ СТАТИСТИЧНИМИ МЕТОДАМИ2024-06-18T23:17:53+03:00Валентин Коваленкоvalentyn.kovalenko@khpi.edu.uaОлексій Журавельoleksii.zhuravel@mit.khpi.edu.uaВсеволод Стрижакvsevolod.stryzhak@khpi.edu.uaСергій Іглінsergii.iglin@khpi.edu.uaМар'яна Стрижакmariana.stryzhak@khpi.edu.ua<p>В статті запропоновано новий підхід до вирішення науково-практичної задачі автоматизації розрахунку технічних параметрів механізмів пересування мостових кранів загального призначення. Параметри діючих кранів предствлені в табличній формі у вигляді статистичних даних. Застосовано гіпотези математичної статистики, що дозволили розподілити результати за нормальним законом за припущення однакової точності отриманих даних. Використовуючи зазначені припущення застосований метод найменших квадратів і побудовано функцію двох змінних, яка встановлює залежність опору руху крану від прольоту і вантажопідйомності, поєднуючи ці показники між собою. Отримано вираз, що дозволяє розраховувати статичний опір пересування програмно. Показані переваги запропонованого підходу до визначення параметрів вантажопідйомних машин</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306462ОБГРУНТУВАННЯ ЗАДАЧ ДОСЛІДЖЕННЯ ТОРСІОННИХ ВАЛІВ СИСТЕМ ПІДРЕСОРЮВАННЯ ЛЕГКИХ БРОНЬОВАНИХ МАШИН ЗА КРИТЕРІЯМИ МІЦНОСТІ ТА ДОВГОВІЧНОСТІ2024-06-18T23:35:05+03:00Олена Зінченкоez99953@gmail.com<p>В роботі показана необхідність удосконалення торсіонних валів систем підресорювання легких броньованих машин з метою поліпшення їх основних характеристик. У результаті проведення аналізу існуючих методів та методик розрахунку торсіонних валів прийшли до висновку про необхідність створення адекватної моделі, яка би включала в себе оцінку напружено-деформованого стану торсіонного валу у різних зонах із врахуванням безлічі факторів</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306463ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ ШВИДКІСНОГО РЕЖИМУ РУХУ ДОРОГОЮ НА ВИТРАТУ ПАЛИВА ДЛЯ ЛЕГКОВИХ ТА ВАНТАЖНИХ АВТОМОБІЛІВ2024-06-18T23:47:03+03:00Сергій Кривошаповkeat@khadi.kharkov.uaОлександр Назаровhefer64@gmail.comМикола Сергієнкоnesergienko@gmail.comАнтон Сергієнкоsergienko2707@gmail.comАнатолій Мамонтовmonkhoktar@gmail.comАртур Борисенкоborysenkoatrur2402@gmail.com<p>Розглянуто рух автомобіля на ділянки дороги, де він розганяється, рухається з максимально дозволеною швидкістю та зупиняється, а середня технічна швидкість буде залежить від відстані такої ділянки дороги. Складено модель та проведено імітаційне моделювання для легкових та вантажних автомобілів з обмеженням максимальної швидкості. Отримано результати найбільш ймовірної зміни середньої технічної швидкості автомобіля від довжини ділянки дороги, де автомобіль послідовно прискорюється, рухається з постійною швидкістю і сповільнюється до зупинки. Наведені графіки зміни швидкості легкових та вантажних автомобілів від довжини ділянки дороги у межах та за межею міста. На прикладі двох автомобілів бензинового легкового та дизельного вантажного були отримані результати зміни витрати палива від відстані між зупинками на ділянки дороги. Сформульовано висновки та зазначено шляхи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення методики нормування витрати палива в нашій країні.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306464РОЗРОБКА ЗАХОДІВ ПІДПРИЄМСТВ АВТОТРАНСПОРТУ ПО ПІДВИЩЕННЮ БЕЗПЕКИ РУХУ НА ДОРОГАХ2024-06-19T00:20:05+03:00Олексій Степановas7703096@gmail.comТетяна Волобуєваvolobueva@odaba.edu.uaВ'ячеслав Сиротаvolobueva1@odaba.edu.uaСергій Мастепанmastepansm@gmail.comМикола Мастепанmastepansm@gmail.com<p>Автотранспортне підприємство повинно постійно приділяти увагу підвищенню безпеки руху на дорогах і в містах. Вплив професійної майстерності водіїв на якість та ефективність експлуатації транспортних засобів під час перевезень проявляється через показники безпеки руху, якість перевезень, економічність режимів руху. Ефективність роботи водія залежить від його тренованості, підготовки та працездатності. При проведенні досліджень з організації транспортних процесів і забезпечення безпеки руху підприємство повинно дотримуватись таких положень організації дорожнього руху: оцінка можливості використання водіїв на окремих видах транспорту; проведення занять з підвищення кваліфікації водіїв, правил безпеки дорожнього руху; організація системи забезпечення працездатності водіїв; проведення занять з поширення досвіду. На підприємстві розроблено систему заходів щодо зниження ризику виникнення, попередження дорожньо-транспортних подій та впливу на фактори найбільшого ризику виникнення аварій.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306521ПОРІВНЯЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ РОЗРАХУНКУ ПЕРЕХРЕСТЯ ЗА МЕТОДОЮ ВЕБСТЕРА, АЛЬТЕРНАТИВНОЮ МЕТОДОЮ І ЦИКЛОМ, ЩО ПРАЦЮЄ НА ПЕРЕХРЕСТІ2024-06-19T20:24:20+03:00Олексій Степановas7703096@gmail.comПавло Кулайpkulaychik@gmail.comВолодимир Кулайlykym339@gmail.comТетяна Волобуєваvolobueva@odaba.edu.uaЄвген Калінінkalinin@nubip.edu.ua<p>У статті представлено порівняльний аналіз результатів розрахунку параметрів перехрестя за методикою Вебстера, альтернативною методикою та циклом, який було розраховано і впроваджено на перехресті вулиць Патріарха Мстислава та Європейська у місті Полтава, Україна. Аналіз спрямований на оцінку ефективності та застосовності різних методологій у реальних сценаріях управління дорожнім рухом, зокрема, зосереджуючись на перехресті в Полтаві. Порівняння відомої методики Вебстера з альтернативним підходом та фактично впровадженим циклом на конкретному перехресті дозволяє виявити сильні та слабкі сторони та потенційні можливості оптимізації дорожнього руху. Стаття має важливе значення для міських планувальників, інженерів-транспортників та політиків, які займаються управлінням дорожнім рухом, оскільки надає інформацію про практичні підходи до покращення ефективності роботи перехресть у міських умовах.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306523ОЦІНКА ВІБРОСТІЙКОСТІ МОТОРНО-ТРАНСМІСІЙНИХ УСТАНОВОК АВТОМОБІЛЯ З ДВОМА ДВИГУНАМИ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРАННЯ2024-06-19T20:33:07+03:00Михайло Подригалоpmikhab@gmail.comВолодимир Краснокутськийhvukvn62@gmail.comСергій Вахнюкvakhniuk.ser@gmail.com<p>Проведено аналіз досліджень щодо підвищення енергоефективності автомобілів з двома незалежними моторно-трансмісійними установками шляхом узгодження параметрів трансмісії та режимів роботи двигунів. При використанні двох однакових моторно-трансмісійних установок, кожна з яких керує колесами одного борту машини, проблеми вирівнювання ККД немає, оскільки обидва двигуни працюють в однаковому режимі. Також немає проблеми з визначенням частини маси, приведеної до колінчастого валу одного двигуна, оскільки наведена маса ділиться навпіл між обома двигунами. Проблема виникає при встановленні на автомобіль двох двигунів зі своїми трансмісіями, що керують різними групами мостів машини. Для досягнення поставленої мети визначено розподіл маси автомобіля, що поступово рухається, між двома паралельно встановленими коливальними системами та цикловий пружний ККД моторно-трансмісійної установки автомобіля з двома паралельно встановленими ДВЗ, що керують різними групами мостів. В результаті проведеного дослідження визначено умову отримання максимального значення пружно-динамічного циклового ККД моторно-трансмісійної установки з двома двигунами, які встановлено паралельно. Ця умова виконується за рахунок рівності пружно-динамічних ККД моторно-трансмісійних установок першого і другого двигунів</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306524МОДЕЛЮВАННЯ НЕРІВНОСТЕЙ ДОРОЖНЬОГО ПОКРИТТЯ З УРАХУВАННЯМ ЗГЛАДЖУЮЧОЇ ЗДАТНОСТІ ШИН2024-06-19T20:55:38+03:00Анатолій Мамонтовmonkhoktar@gmail.comОлександр Островерхostrov.sasha@gmail.comАндрій КожушкоAndreykozhushko7@gmail.comСергій Кривошаповteas@khadi.kharkov.ua<p>При русі автомобіля по дорогах з різними видами покриття та різного ступеня зношеності виникають коливальні процеси які негативно впливають на продуктивність перевезення пасажирів та вантажів, обмежують швидкість руху та погіршують надійність транспортного засобу. Поліпшення експлуатаційних показників автомобіля потребує поглибленого дослідження взаємозв’язків між транспортним засобом та зовнішнім середовищем. На етапі проектування автомобіля ці дослідження раціонально проводити шляхом імітаційного моделювання за допомогою розрахункових еквівалентних моделей як досліджуваної системи так і зовнішнього впливу на неї. У такий спосіб можливо точніше оцінити конструкторські рішення с точки зору ефективності їх застосування. Тому при дослідженні плавності ходу автомобіля необхідно також враховувати здатність пневматичних шин згладжувати нерівності дороги.</p> <p>Здатність шини згладжувати нерівності мікропрофілю дороги описано за допомогою передавальної функції динамічної ланки у вигляді диференційного рівняння, яке дозволяє осереднити значення ординати мікропрофілю опорної поверхні по площадці плями контакту пневматичної шини з дорожнім покриттям.</p> <p>За результатами імітаційного моделювання нерівностей дороги у вигляді випадкової функції шляхом генерації випадкових збурювань по заданих статистичних характеристиках отримано кореляційні функції ординат середнього перетину мікропрофілю, спектральні щільності дисперсій та значення ординати нерівності дорожнього покриття з урахуванням здатності шини згладжувати нерівності дороги для різних типів дорожнього полотна. Що дозволяє підвищити точність розрахунків при математичному дослідженні автомобіля, як коливальної системи, за рахунок моделювання умов взаємодії пневматичної шини з опорною поверхнею максимально наближених до реальних умов впливу на підвіску нерівностей дороги. Та найбільш повно й достовірно визначити параметри плавності ходу та вибрати раціональну конструкцію системи підресорювання транспортного засобу з урахуванням умов експлуатації.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306526ВИЗНАЧЕННЯ ПОТУЖНОСТІ, ЩО ВИТРАЧАЄТЬСЯ НА НАСОСНІ ХОДИ У ВІДКЛЮЧЕНОМУ ЦИЛІНДРІ АВТОТРАКТОРНОГО ДВИГУНА КОЛІСНОЇ МАШИНИ2024-06-19T21:09:13+03:00Андрій Молоданtmirm@ukr.netЄвген Дубінінdubinin-rmn@ukr.netОлександр Полянськийkhadi.pas@gmail.comМикола Полтавськийpoltavskiynik@ukr.netМаксим Краснокутськийsimson1988@ukr.net<p>В роботі запропоновано визначення значення потужності, що витрачається на насосні ходи у відключеному циліндрі та визначено, що при відключенні циліндрів при незмінному положенні органів управління двигуна індикаторний тиск з відключеними циліндрами буде дорівнювати частині індикаторного тиску стандартного автотракторного двигуна.</p> <p>Визначена індикаторна потужність двигуна при вимкненій подачі палива до одного циліндра. Визначена робота на переміщення деталей у відключених циліндрах при подвійному ході всмоктування та нагнітання паливної суміші</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ait.khpi.edu.ua/article/view/306529РАЦІОНАЛІЗАЦІЯ КОНСТРУКЦІЇ БЕЗСТУПІНЧАСТОЇ ТРАНСМІСІЇ ЗА КРИТЕРІЄМ ПРОДУКТИВНОСТІ 2024-06-19T21:26:07+03:00Олексій Трембачalexcey904@gmail.comАндрій КожушкоAndreykozhushko7@gmail.comЄвген Пелипенкоpelipenkoeugene@gmail.comАнатолій Мамонтовmonkhoktar@gmail.comГригорій Барабашbarabashgi@ukr.net<p>Дана стаття має за мету надати рекомендації щодо підвищення продуктивності двопотокової безступінчастої трансмісії за рахунок структурного аналізу роботи гідравлічної та механічної гілок трансмісії. При вирішенні поставленої мети використовувалась методика, яка дозволила проаналізувати структурні зміни величин редукторів, які розміщенні в гідравлічній та механічній гілках трансмісії, що впливає на стартову та максимальну швидкість. Результатом є надання науково-обґрунтованих рекомендацій впливу потоків потужності в гідравлічній та механічній гілках трансмісії на її продуктивність. Практична значимість роботи полягає у технічно-обґрунтованому виборі схемного рішення при розміщенні передаточних відношень в гілках трансмісії з подальшим впливом на зміну стартової та максимальної швидкості.</p>2024-06-19T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024